Tájékoztató az adóügyek elektronikus ügyintézésének 2019. évi változásairól

A vállalkozásokra vonatkozó kapcsolattartási szabályok

2019. január 1-jétöl a vállalkozások kizárólag cégkapun keresztül elektronikusan intézhetik önkormányzati hatáskörbe tartozó adóügyeiket. A cégkapu alkalmazható többek között az önkormányzati adóhatósággal való elektronikus kapcsolattartásra, a bevallások, bejelentések, kérelmek beküldésére, hivatalos dokumentumok letöltésére Az A cégkapu felépítése megegyezik a már megszokott ügyfélkapu felépítésével. A dokumentum feltöltése, letöltése és tartós tárba helyezése azonos elv alapján működik.

A cégkapun kezelhetők a hozzáférési jogosultságok és elvégezhetők az egyes, cégkapu használatához kapcsolódó beállítások. A cégkapus kommunikáció teljes egészében kiváltja a hagyományos papír alapú levelezést. A vállalkozásoknak a cégkapu használatához csupán regisztrálniuk kell, amit a szervezet képviseletére jogosult természetes személy kezdeményezhet. A regisztrációval kapcsolatos tájékoztató a https:///tarhely.gov.hu/ckp-regisztracio/tajekoztato.html oldalon érhető el.

Az egyéni vállalkozókra vonatkozó speciális kapcsolattartási szabályok

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (továbbiakban: E-ügyintézési tv.). 9.§ (1) bekezdés a) pontja alapján elektronikus ügyintézésre köteles az egyéni vállalkozó. Az egyéni vállalkozók esetében az ügyfélkapu, azaz a Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáshoz kapcsolódó tárhely szolgál az elektronikus kommunikációra. Mindehhez csak ügyfélkapus regisztrációra vagy tárhely szolgáltatást is magában foglaló e-személyi igazolványra van szükség. A regisztrációval kapcsolatos tájékoztató a oldalon érhető el.

2019. január l-jétől az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény 36. § (6) bekezdése alapján az adóhatóság akkor is elektronikus úton tart kapcsolatot az egyéni vállalkozóval, ha az nem egyéni vállalkozói tevékenységével összefüggésben jár el, azaz például a gépjárműadójával, magánszemély kommunális adójával kapcsolatosan vagy fizetési könnyítésre irányuló kérelme ügyében.

2019. január 1-jét követően az önkormányzati adóhatóság előtt indult adóügyekben az adózók tárhelyein - cégkapu, ügyfélkapu (KÜNY tárhely) - történik a kapcsolattartás, ezért kérjük, hogy azt hozzák létre, és folyamatosan kövessék nyomon elektronikus levelezésüket, elektronikus tárhelyeiket.

Felhívjuk figyelmüket, hogy az E-ügyintézési tv. 9. § (5) bekezdés szerint, ha jogszabály egy nyilatkozat megtétele vonatkozásában az elektronikus kapcsolattartást - vagy az elektronikus kapcsolattartás módját - kötelezővé teszi, az e követelménynek meg nem felelő nyilatkozat - főszabály szerint - hatálytalan. Tájékoztatjuk adózóinkat, hogy az egyszerű e-mail vagy ahhoz képként csatolt fájl az elektronikus ügyintézés szabályainak nem felel meg, az sem az adóhatóság, sem az adózó részéről joghatás kiváltására nem alkalmas.

Az adóhatóság 2019. január 1-jétől az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017.(XII.28.) Korm. rendelet 22. § (2) bekezdése szerint az adózó adószámlájának egyenlegéről, a tartozásai után felszámított késedelmi pótlékról, valamint a közösségi vámjog szerinti késedelmi kamatról nem értesíti azt az adózót, aki (amely) bevallás benyújtására, illetve adatszolgáltatás teljesítésére elektronikus úton kötelezett, vagy választása szerint elektronikusan nyújtotta be a bevallását, mivel az adózó azt elektronikusan érheti el.

Tájékoztatjuk az adózókat, hogy az adószámlájuk és a felszámított késedelmi pótlék egyenlegéről elektronikusan az Önkormányzati Hivatali Portálon tájékozódhatnak az alábbi elérhetőségen:

https://ohp-20.asp.lgov.hu

Együttműködésüket köszönjük !

Kiskőrös, 2019. január 21.