Magánszemélyek kommunális adója
- 2015. december 01.
- Adócsoport ügymenetleírásai
Az ingatlantulajdonosok/az ingatlanon bejegyzett vagyoni értékű jog jogosultja által fizetendő magánszemélyek kommunális adója adófizetési kötelezettség megállapítása.
Adóköteles az önkormányzat illetékességi területén lévő
- lakás,
- nem lakás céljára szolgáló épület, épületrész
- telek
Az adó alanya az, aki a naptári év első napján a telek, a bel- vagy külterületi lakás tulajdonosa, illetve a nem magánszemély tulajdonában lévő lakás bérlője. Amennyiben az építményt az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vagyoni értékű jog (pl.: haszonélvezeti jog) terheli, az annak gyakorlására jogosult az adó alanya. Több tulajdonos esetén a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában adóalanyok. Valamennyi tulajdonos által írásban megkötött és az adóhatósághoz benyújtott megállapodásban a tulajdonosok megállapodhatnak abban, hogy az adóval kapcsolatos jogokat és kötelezettségeket csak egy személy gyakorolja.
Az adó évi mértéke lakás után
- 100 m2 alapterületig 18.000.-Ft/db
- 100 m2 alapterület felett 22.000.-Ft/db
Gépjárműtároló adója évi 5.000.-Ft/db
A telek utáni évi adó 10.000.-Ft/db
Kedvezmények / mentességek
- Gépjárművel nem rendelkező adóalany bejelentése alapján a tulajdonában lévő, kiegészítő helyiségként használt gépjárműtároló mentes.
- külterületi lakás, garázs és gépjárműtároló esetén az egyébként járó adó 50%-át kell megfizetni
- Kérelmére mentesül a tulajdonában, haszonélvezetében levő, kizárólag általa és házastársa által lakott lakás után megállapított adó 50 % - ának megfizetése alól az a személy, aki a 65. életévét betöltötte.
AAz adót félévenként, két egyenlő részletben az adóév március 15-éig, illetve szeptember 15-éig kell megfizetni. Az adókötelezettség keletkezése, változása, illetve megszűnése esetén a változást az adózónak a változást követő 15 napon belül az önkormányzat által rendszeresített nyomtatványon bejelenteni.
Illetékesség
Az önkormányzat illetékességi területén lévő ingatlan fekvése szerinti adóhatóság
Ügyintézéshez szükséges okiratok
Adásvételi szerződés
Ügyintézés helye, elérhetősége és rendje
Székhely: 6200 Kiskőrös, Petőfi Sándor tér 1. I. emelet 7. sz. ajtó
Telefon: 78/513-120/ 238, 217, 219
06-20/504-6592
Telefax: 78/513-129,
E-mail: seresne [pont] bernadett [kukac] kiskoros [pont] hu
Ügyintézők elérhetősége
Seresné Megyes Bernadett
Telefon: 78/513-120/238 Fax: 78/513-129
06-20/504-6592
E-mail: seresne [pont] bernadett [kukac] kiskoros [pont] hu
Ügyintézés határideje és díja
- 30 nap
- költség és illetékmentes
Elektronikus ügyintézési lehetőség
https://ohp-20.asp.lgov.hu/ugyinditas felületen az űrlap online kitölthető és beküldhető ügyfélkapun keresztül
Benyújtás formája és módja
A 2023. évi CIII. törvény a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól (továbbiakban: Dáptv.) 38. § és az Air. szabályai alapján az e-kapcsolattartásra kötelezett adózó - Dáptv.-ben meghatározott gazdálkodó szervezet, magánszemély mint digitális állampolgár - elektronikus felületen, az önkormányzat által fenntartott űrlapbenyújtás-támogatási szolgáltatáson (Elektronikus Önkormányzati Portál ügyintézési felületén) keresztül, KÜNY-tárhelye (cégkapu/ügyfélkapu) igénybevételével vagy e-papíron köteles teljesíteni eljárási kötelezettségét (Htv. 42/I. §).
Kapcsolódó dokumentumok, nyomtatványok, útmutatók
- magánszemélyek kommunális adója bevallási nyomtatvány
- magánszemélyek kommunális adója törlése, mérséklése iránti kérelme
- magánszemélyek kommunális adója 65 év felettiek kedvezménye nyomtatvány
Az alkalmazott jogszabályok
- Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény
- Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény
- a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény
- az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény
- Kiskőrös Város Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2024. (IX.19.) Önk. rendelete a magánszemélyek kommunális adójáról