Magánszemély kommunális adóügyei elektronikusan
- 2025. február 14.
- Közlemény
Magánszemélyek is intézhetik otthonról elektronikusan a magánszemély kommunális adóügyeiket
A magánszemély kommunális adóügyek személyes jelenlét nélkül is intézhetőek, mert évek óta kialakításra kerültek a kapcsolattartás elektronikus csatornái. Vannak, akiknek kötelező ezeket a csatornákat használni (gazdálkodók, egyéni vállalkozók), és vannak, akik eldönthetik (pl.: magánszemélyek), hogy a kapcsolattartásnak ezt a formáját szeretnék-e alkalmazni.
Az Elektronikus Önkormányzati Portál (a továbbiakban: E-Önkormányzat Portál) https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap oldalon) az önkormányzati ASP-rendszerben az elektronikus önkormányzati ügyintézés helyszíne, az adózók ezen keresztül intézhetik ügyeiket a nap 24 órájában. Az E- Önkormányzat Portálon lekérdezhetőek a helyi adóügyek, így a magánszemély kommunális adójával kapcsolatos számlaegyenlegek és ott bakkártyával online rendezhetőek az EFER rendszeren keresztül a fennálló fizetési kötelezettségek.
Az elektronikus kapcsolattartási kötelezettség röviden azt jelenti, hogy az ügyfél iratait a tárhelyén keresztül vagy valamely elektronikus felület igénybevételével (különféle űrlapnyomtatványok) juttatja el az önkormányzati adóhatósághoz és az önkormányzati adóhatóság is ugyanilyen módon juttatja el az iratokat, döntéseket az adózónak / ügyfeleknek.
2025. január 16. napjától az elektronikus ügyintézésekhez a hozzáférést az Ügyfélkapu+ és a DÁP mobilalkalmazás biztosítja, így az E- Önkormányzat Portálra is ezeken keresztül tudnak majd T. Ügyfeleink belépni.
A Digitális Állampolgárság Programról és a regisztráció folyamatáról, valamint a DÁP Mobilalkalmazás használatáról a https://dap.gov.hu/ oldalon lehet bővebb információkat olvasni.
A digitális állampolgársággal az összes, DÁP törvény szerinti digitális szolgáltatás nyújtására köteles szerv (pl.: Önkormányzat) vonatkozásában az elektronikus kapcsolattartás az irányadó. Amellett, hogy a DÁP-profil aktiválása azzal is jár, hogy a felhasználó digitális állampolgárként elköteleződik amellett, hogy ügyeit (pl.: helyi adóügyet, vagy más állami vagy önkormányzati ügyeit) kizárólag a digitális térben intézze, azontúl azt is vállalja, hogy a szervekkel kizárólag az elektronikus tárhelyén keresztül kommunikál.
Azok a magánszemélyek, akik nem kötelesek az elektronikus kapcsolattartásra, de rendelkeznek Ügyfélkapu+ tárhellyel, az ún. Rendelkezési Nyilvántartásban általános jelleggel is hozzájárulhatnak az elektronikus kapcsolattartáshoz. Az elektronikus kapcsolattartással kapcsolatos rendelkezés az alábbi felületen tehető: https://rendelkezes.gov.hu/rny-public/
Magánszemély ügyfél – az általános rendelkezésen túl – bármikor kérheti, hogy a polgármesteri hivatal vagy az önkormányzat vele elektronikusan tartson kapcsolatot olyan ügyekben, amelyeknél az elektronikus kapcsolattartás lehetséges, tipikusan ilyenek a helyi adóügyek. Ilyenkor elektronikusan nyújtja be az adózó ügyfél az E-Önkormányzati Portálról indított kérelmét, bevallását, adatbejelentését stb., de akár ePapír szolgáltatás ( https://epapir.gov.hu/ ) útján is érkezhetnek az önkormányzati adóhatósághoz egyedi kérelmek. Ha az ügyfél kezdeményezi az elektronikus kapcsolattartást, a kézbesítés következményei a konkrét ügyben ugyanazok, mintha a Rendelkezési Nyilvántartásban hozzájárult volna az elektronikus kapcsolattartáshoz.
Az elektronikusan kitöltött nyomtatványok esetében, az űrlapok első oldalán az „Elektronikus kapcsolattartást engedélyezi?” kérdésre az „Engedélyezve” jelölésre kell kattintania az ügyfélnek! Ha az ügyfél így nyújtja be a kérelmét, elektronikus úton kap megadott tárhelyére választ, vagy értesül a döntésről.
Felhívjuk a figyelmet arra is, hogy e-mail-en érkező bejelentések, kérelmek, bevallások nem minősülnek elektronikus útnak, így azokat az önkormányzati adóhatóság nem tudja befogadni!
Az elektronikus ügyintézés könnyebbé, gyorsabbá és olcsóbbá teszi a hatósági ügyek intézését! Éljenek ezzel a lehetőséggel!
Kiskőrös, 2025. február 14.