
Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitányság 2025. februári hírösszesítő
Az aktuális hírlevél az elmúlt hónap bűnügyi híreiből készült összesítő, melyek forrása a police.hu oldal.
AZ ORFK RFI ÜGYELETI FŐOSZTÁLY 112-ES HÍRLEVELE - 2024. évi 4. szám
50 milliomodik hívás
10 év, 50 millió hívás. Másnak ezek csak számok, de a hívásfogadó központok munkatársai a számok mögött hosszú, gyakran kimerítő szolgálatokat, szeretteik nélkül töltött hétvégéket és ünnepnapokat, folyamatos képzéseket, újabb és újabb megoldandó feladatokat látnak. És látnak bajba jutott embereket, hozzátartozóik életéért, egészségéért, testi épségéért aggódó, évek vagy akár egy élet munkája során megszerzett vagyontárgyaikat féltő állampolgárokat, időjárási katasztrófa pusztító nyomait, égő épületeket, balesetet szenvedő embereket és járműveket. Látnak gyermekeket, felnőtteket, időseket, akik a segítségüket kérik. És természetesen látják
azokat is, akik indokolatlanul, ok nélkül vagy akár szórakozásból vesznek el értékes perceket olyanok elől, akik valóban segítségre szorulnak.
2024. december 10-én az esti órákban a szombathelyi Hívásfogadó Központba érkezett egy segélyhívás Budapestről. A bejelentő egészségügyi panaszokkal küzdő idősebb
hozzátartozójához kérte a Mentőszolgálat segítségét. Egy átlagos hétköznap este, egy átlagos bejelentés. Ami különlegessé tette, hogy 2014. március 13-a, a hívásfogadó központok működésének kezdete óta 50 milliomodik alkalommal hangzott el a „Segélyhívó Központ. Jó napot kívánok! Miben segíthetek?” beköszönés.
Köszönjük a hívásfogadó központokban, a tevékenység-, a mentés- és műveletirányításban dolgozó munkatársainknak azt az elhivatottságot, kitartást és erőt, amellyel nap mint nap kifogyhatatlan energiával fáradoznak a bajba jutott állompolgárok megsegítésén.
Kiemelkedő események
⇒ 2024 októberében több SMS érkezett a 112-es Egységes Európai Segélyhívó Számra, amelyek Szlovénia területére mutató GPS koordinátát tartalmaztak. Az első két üzenet után nem sikerült kapcsolatot létesíteni, a harmadik üzenetet követően viszont a miskolci Hívásfogadó Központ munkatársa SMS-ben tudott kommunikálni a bejelentővel.
Kiderült, hogy egy társaság eltévedt a szlovén hegyekben és már értesítették a szlovén segélyhívó központot is. Ők arra kérték őket, hogy a tartózkodási helyüket SMS-ben osszák meg. Fontos tudni, hogy – technikai okok miatt – ha egy Magyarországon regisztrált telefonszámról küldenek SMS-t a 112-re, az mindig a magyar központba érkezik, függetlenül attól, hogy a felhasználó hol tartózkodik
Az operátor SMS-ek formájában folytatta a kikérdezést, amely során kiderült, hogy a csapat letért a túraútvonalról. Összesen négy személy került bajba, szerencsére nem sérültek meg, de kimerültek voltak, fáztak és már sötétedett is. A hívásfogadó a szükséges információk birtokában felvette a kapcsolatot a Hosszúfaluban működő Kapcsolattartási Szolgálati Helyen (KSZH) szolgálatot teljesítő rendőrökkel. Tájékoztatta őket a kialakult helyzetről és megadta a
szükséges információkat, amelyek továbbítását követően az illetékes szlovén hatóság megkezdhette az intézkedést.
A túrázókkal sikerült felvenni a kapcsolatot, a hegyimentők elindultak a helyszínre és meg tudták kezdeni a túrázók mentését.
⇒ 2024. december 26-án kora délután egy hatéves kislány tárcsázta a 112-es segélyhívó számot, aki elmondta, hogy édesanyja rosszul érzi magát. A miskolci Hívásfogadó Központ munkatársa pontosította az esemény helyszínét, rögzítette a gyermek által elmondottakat, majd soron kívül elektronikus adatlapot továbbított a Közép-magyarországi Regionális Mentőszervezet Központi Irányító Csoport felé és konferenciabeszélgetést kezdeményezett az illetékes készenléti szerv bevonásával. A
hívásfogadó és a mentőszolgálat munkatársa is higgadtan, empatikusan és szakszerűen kezelték a bejelentést, amelynek következtében az édesanya rövid időn belül egészségügyi ellátásban részesülhetett.
Kiemelendő a hatéves gyermek talpraesettsége, higgadtsága. Ez a hívás is bizonyítja, hogy a 112-es segélyhívó szám helyes használatával kapcsolatos ismeretek átadását nem lehet elég korán kezdeni. A korosztályi sajátosságoknak megfelelően lehet és kell tanítani mindenkit, hogy mikor, hogyan kell hívni a segélyhívó számot! Büszkék vagyunk Rád, Nini!
A segélyhívó szám nem játék! Helyes használatával életeket menthetünk!