Kerékpárlopások megelőzése

Kerékpárlopások megelőzése

A jó idő beköszöntével megjelennek az utcákon, tereken, utakon a kerékpárosok, sok kétkerekű keltheti fel a kerékpártolvajok figyelmét. Egy drótszamarat eltulajdonítani másodpercekbe kerül, azonban a tulajdonos tehet azért, hogy a bűncselekmény elkövetési ideje megnövekedjen, ezáltal növekedjen a lebukás veszélye. Sok esetben ezt a bűnelkövető már nem kockáztatja meg, másik célpontot keres.

Néhány elterjedt zártípus:

Spirálzár: nevét az alakjáról kapta, spirálisan feltekert formájáról. Általában drótsodronyból készül, és műanyaggal vagy gumival vonják be. Ezt már egy kisebb erővágóval is pár másodperc alatt el lehet vágni. Lehetőleg kerülje a használatát, persze ha van más lehetőség!

Kábelzár: a spirálnál egy fokkal erősebb, vastagabb, de ezek többsége is drótsodronyból készül.  Megtévesztő lehet némelyiknél a vastagság: bizonyos típusoknál a drótsodrony köré alumíniumgömböket szerelnek, hogy könnyebb legyen összetekerni, szállítani. Ezek azonban könnyedén elpattinthatók, fűrészelhetők. 

Gerinclakat: Masszívnak és biztonságosnak tűnik, pedig nem igazán az. Az acélborítás átvágása nem jelent nagy kihívást, a borításon belül pedig itt is ugyanolyan sodrony fut, mint a spirálzárak esetében.

Lánc – lakat kombinációk: A legelterjedtebb a motorosok körében is, ahol a kerékpárnál jóval nagyobb értéket kell védeni. Kétféle változat létezik, egyik az integrált záras, a másiknál külön kell feltenni a lakatot a láncra. Utóbbi előnye, hogy a lakat bármikor kicserélhető. Mivel a lánc rész nagyon erős, ezért itt a zárra kell nagyobb figyelmet fordítani, mert onnan “várható” inkább próbálkozás a feltörésre. Hátránya, hogy igencsak súlyos, ezért hordozása körülményes lehet. A rövidebb típusok a nyeregcsőre feltekerhetők és úgy szállíthatók.

U-lakat: Fűrészelni gyakorlatilag lehetetlen, és a zár részhez is elég körülményes hozzáférni, mivel bele van építve az “átfogó” részbe. A súlya is elfogadható és a legtöbb típushoz adnak rögzítőalkatrészt, amivel a vázra lehet szerelni. Legnagyobb hátránya, hogy kevés helyen használható, mert kicsi objektumot képes csak átfogni. Másik, hosszabb zárral együtt érdemes használni.

"collstock" zár: egy újfajta lakatolási módszer. A zár kicsi, könnyen szállítható és nagyon merev. A szegecsek is kellően merevek, mérete miatt pedig könnyedén használhatjuk olyan helyeken is, ahol az U-lakattal problémás lenne a lakatolás. Számzáras kivitelben is beszerezhető. 

Zárak:  

Körkulcsos zár: a legegyszerűbben feltörhető zárak közé tartozik.   

Hagyományos kulcsos zár: ma már nagyon kevés bringazáron használják könnyű feltörhetősége és sokszorosíthatósága miatt.

“Lapkulcsos” zár: ez a legelterjedtebb, és egyben legbiztonságosabb megoldás. A zár csak a pontosan belepasszoló kulccsal nyílik, ezeket már nem lehet tollal kinyitni.

Számzár: klasszikus megoldás, amikor a lakat csak a saját kódjával nyílik. 

A kerékpár megóvása érdekében megfontolandó alapszabályok:  

Egyértelmű dolgok következnek, amiről mindenki hallott, mindenki tudja, ennek ellenére kevesen tartják be.

  • Soha ne hagyja felügyelet nélkül a bringáját még egy pillanatra sem lezárás nélkül! A legtöbb lopás a “beugrok a boltba, addig kint hagyom a bringát” esetek következménye. 
  • Használjon két (minőségi) zárat! 
  • Jól látható, forgalmas helyen hagyja a bicajt, olyan helyen, ahol a gyalogos forgalomnak legalább minimális visszatartó ereje van a tolvajokkal szemben! 
  • Órát, lámpát, kulacsot, pumpát, mindent, ami mozdítható a bringán, vigyen magával! Ezek a dolgok is értékek, tehát vigyázzon rájuk! 
  • Ne lakatoljon mindig ugyanazon a helyen, mert kifigyelhetik, és máris megvan a lehetőség a támadásra! 
  • Fokozott gondossággal tárolja kerékpárját (még zárral is) lépcsőházak folyosóján, pincéjében!  A lezárt folyosó sem jelent különösebb akadályt a tolvajoknak. 
  • A zárat mindig vigye magával! Soha ne hagyja ott azzal az indokkal, hogy másnap ne kelljen cipelni!

Fontos feljegyezni a kerékpárjuk egyedi azonosítóit - pl. típus, vázszám. Érdemes fotót is készíteni a jól látható egyedi azonosítókkal: ismertető jegyek, sérülések, méret, szín, felszerelés! A kerékpárosok sok esetben ugyanis csak akkor foglalkoznak a kerékpárok egyedi azonosítóival, amikor már megtörtént a baj. Nem jegyzik fel a vázszámot, így amikor lopott kerékpárok megkerülnek, nehézkessé válik az azonosítás, a tulajdonos részére történő visszaadás.

Érdemes a kerékpárjaikra kevésbé feltűnő helyre, saját egyedi azonosítót is készíteni, ami alapján ezer közül is felismerhető lesz a bicikli. Jó ötlet egy műanyag lapra felírni a nevet, telefonszámot, elrejteni a nyeregcsőben vagy kormánycsőben, így utólag könnyebben lehet azonosítani, ha előkerül az ellopott kerékpár.

Regisztráltassa a biciklijét a „BikeSafe” programban, ahol a rendőrség adatbázisába rögzítik a kétkerekű adatait, amely lopás esetén megkönnyíti a felderítést!  https://bikesafe.hu

Ha minden óvatosság és figyelmesség ellenére ellopják a kerékpárját, azonnal értesítse a rendőrséget a 112-es, vagy 107-es segélyhívók egyikén! 


Bács-Kiskun Megyei Rendőr-Főkapitányság Bűnmegelőzési Osztály
Kecskemét 6000 Kecskemét, Batthyány u. 14.,
Postacím: 6001 Kecskemét, Pf.:302 Tel:76/513-300/30-27, BM: 33/30-27, Fax: 76/513-300/30-98 BM 33/30-98
e-mail: elbir [kukac] bacs [pont] police [pont] hu web: http://www.police.hu/hirek-es-informaciok/bunmegelozes

750.06 KB
kerekparlopasok-megelozese.pdf

Hasonló cikkek

Kiskőrösi Hírek
Megjelent Kiskőrös város ingyenes közéleti és kulturális havilapjának - a Kiskőrösi Híreknek - a 2024. áprilisi száma.
A Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatal Kiskőrösi Járási Hivatala állásajánlatai 2024. április 12-én.
FELHÍVÁS KISKŐRÖS VÁROS KÖZIGAZGATÁSI TERÜLETÉN VALÓ EBÖSSZEÍRÁSRA