Biztonságos Internet Napja

A Biztonságos Internet Napot (Safer Internet Day – SID) az Európai Unió Safer Internet Prog-ram akcióterve keretein belül ma már a világon több mint 100 országban – köztük az Európai Unió minden tagállamában – minden év február első hetében rendezik meg.

A SID része egy globális kampánynak, melynek célja, hogy az online technológiák és mobil eszközök felelős és biztonságosabb használatára ösztönözzön. Ezen a napon szakemberek vi-lágszerte felhívják a figyelmet az internet előnyeire és veszélyeire is: zaklatásra, gyermekpor-nográfiára és egyéb illegális és káros tartalmakra. Ugyanakkor tájékoztatják a gyermekeket, szülőket, pedagógusokat és döntéshozókat a problémákról, és azok lehetséges kezeléséről.

Mikor és mennyit nézhet mesét, in-ternetezhet vagy játszhat számítógé-pes játékkal egy gyerek?

Nehéz válaszolni a kérdésre, mert nincs két ugyan-olyan gyermek, de az már tudott, hogy a túl korai és mértéktelen számítógépezés és tévénézés neurológiai problémákat is okozhat a gyermek idegrendszerében. Számukra ugyanolyan csábító a változó, újszerű, iz-galmas ingerekkel teli digitális világ, mint a felnőttek számára.

A gyermekek ingerkeresése azonban nem azonos a felnőttekével, mivel fejlődésük még nem zárult le, ezért olyan impulzusokkal kell körülvenni őket, melyek ideális körülményeket terem-tenek az érzelmi, intellektuális és szociális készségek elsajátításához.

A figyelemzavar, csökkent tanulási képesség és túlzott mozgékonyság hátterében gyakran túl-zott digitális eszközhasználat áll. Míg a gyermeknek alkalmazkodnia kell kortársai esetleg tőle eltérő igényeihez, a gép ezzel szemben „alkalmazkodik” hozzá, ami megkönnyíti a szórakozás lehetőségét. A szociabilitás kisgyermekkorban kialakuló készségei azonban hátrányt szenved-nek, ha pajtások helyett okoseszközökkel játszik, nem tanul meg alkalmazkodni, kompromisz-szumokat kötni és a másik érzelmi állapotaival empatizálni.

A szorongás és elhízás, agresszió és indulatkezelési nehézségek a nem megfelelő idegrendszeri ingerléssel is kapcsolatban állhatnak. Egy digitális készülék nem tud annyi emocionális élményt adni, amit egy focipályán labdázás élménye, érzékszervi csatornákon keresztül. Akárhány éves is a gyermekünk, először a saját digitális viselkedésünket kell felülvizsgáljuk, hogy előbb mi változzunk, ha jó példát akarunk mutatni.

Ha pedig úgy érezzük, az egész család fejlődhet e téren, írjunk közösen „digitális családi szer-ződést”, és tegyük ki a hűtőre, hogy szem előtt legyen. Így a családtagok tudhatják, milyen szabályokhoz kell tartaniuk magukat.

  • Hozzunk közös döntést arról, ki, mikor (hétvégén, hétköznap), mennyit és mire hasz-nálhatja a digitális eszközöket!
  • Hozzunk közös döntést arról, hol legyen a digitális eszközök helye, hol (hálószobában, étkezőasztalnál, családi programon) és mikor nem használhatjuk őket! Tanítsunk álta-lános digitális etikettet és határozzuk meg a saját családunk szabályait!
  • Hozzunk közös döntést arról, hogy milyen képet akarunk sugallni gyermekünk szá-mára a digitális világról. Ha nem akarjuk, hogy gyermekünk a legizgalmasabb tárgy-nak gondolja a telefont, mi se kezeljük úgy! Ha a gyermekkel vagyunk, szorítsuk mi-nimálisra a mobilozást. Ne nézzünk videókat, időzítsük a barátokkal való chatelést és munkahelyi e-mailezést máskorra!
  • Ha már nagyobb a gyermekünk, tanítsunk neki digitális etikettet! A példa ragadósabb, mint az elvárásokat szóban tudatni. Tanítsuk meg, mutassunk példát: mikor nem illik használni és mikor, hogyan használjuk, hogy ne zavarjunk vele másokat, például bu-szon vagy családi program során!
  • Jelöljük ki a felelősségi viszonyokat. Húzzunk határokat olyan témákban, mint hogy választhat-e magának online tartalmat. Telepítsünk szűrőszoftvert a káros tartalmak távol tartásáért. Beszéljünk a közösségi média tartalommegosztásának velejáróiról és veszélyeiről, az online személyiség jelenségeiről. Ötleteljünk a digitális világ lehető-ségeinek hasznos felhasználásáról!

Ne felejtsük, hogy a tiltott gyümölcs mindig édesebb, de a korlátok biztonságot nyújtanak és szabad, önfeledt játékteret biztosítanak.

Forrás: https://www.digitalhungary.hu/kozossegi-media/Mikor-es-mennyit-nezhet-me...


Bács-Kiskun Megyei Rendőr-Főkapitányság Bűnmegelőzési Osztály Kecskemét

6000 Kecskemét, Batthyány u. 14., Postacím: 6001 Kecskemét, Pf.:302 Tel:76/513-300/30-27, BM: 33/30-27, Fax: 76/513-300/30-98 BM 33/30-98, Mobil:: +3620/560-5146

e-mail: elbir [kukac] bacs [pont] police [pont] hu web: http://www.police.hu/hirek-es-informaciok/bunmegelozes

Internet biztonság
320.62 KB
internet-biztonsag.pdf

Hasonló cikkek

1 fő hegesztő (7325) Kecel 1 fő piaci, utcai árus (5115) Kiskőrös 1fő karbantartó (7529) Soltvadkert 2 fő betanított gépkezelő (8190) Soltvadkert
Kiskőrös Város belterületén folyó csapadékvíz elvezető rendszer rekonstrukciója miatt a központi buszpályaudvar megközelítését szolgáló Alkotmány utca időszakonként lezárásra kerül. A buszpályaudvar az Alkotmány utca lezárása esetén az Alkotmány utcával párhuzamosan futó Bem József, Kiss Ernő utcákon keresztül megközelíthető.
A koronavírus nem, de olyan csalók már megjelentek Magyarországon, akik az Egészségügyi Világszervezet, a WHO nevében telefonon próbálnak pénzt kicsalni jóhiszemű emberektől.