A 112 életet menthet
Felelőtlen hívással ne kockáztassa mások életét!
Ha vészhelyzet állt elő, hívja a készenléti szervek - a mentők, a hivatásos katasztrófavédelmi szerv és az általános rendőri feladatok ellátására létrehozott szerv - elérését biztosító, ingyenesen hívható, alábbi hívószámokat:
- 104 (a mentők)
- 105 (a hivatásos katasztrófavédelmi szerv)
- 107 (az általános rendőri feladatok ellátására létrehozott szerv)
- 112 (egységes európai segélyhívó szám)
Mi a vészhelyzet?
Olyan ember, állat, műszaki hiba, elemi erő, természeti esemény, baleset, betegség vagy élettani körülmény okozta helyzet, ami az életben, testi épségben, anyagi javakban okozott kárral, illetve a természetes és mesterséges környezet fokozott megrongálásával vagy ezek veszélyeztetésével jár, és amelyet a segélyt kérő személy, illetve a környezetében lévők a készenléti szervek helyszíni segítsége nélkül önállóan megoldani nem képesek.
A nap 24 órájában az országban két hívásfogadó központ szakképzett híváskezelői fogadják a segélyhívásokat.
A vészhelyzet szubjektív fogalom, így nem lehet pontosan meghatározni, hogy mikor tárcsázza a segélyhívószámokat. Néhány példa arra vonatkozóan, hogy a készenléti szerveknek milyen esetekben van intézkedési kötelezettségük.
Hívja a segélyhívószámokat minden olyan esetben, ha
- közvetlen vagy közvetett életveszély áll fenn, az érintett nagy mennyiségű vért veszít, láthatóan nem kap levegőt, eszméletvesztés után nem tér magához, csillapíthatatlan fájdalma
- van, baleset, súlyosabb sérülés érte (csonttörés, elállíthatatlan vérzés), zavarttá válik, nem lehet vele kommunikálni, ön- illetve közveszélyes;
- súlyos, emberi élet(ek)et veszélyeztető közúti, légi, vasúti, vízi balesetet lát vagy annak résztvevője;
- több ember halálát okozó járványos megbetegedés, mérgezés vagy kábítószer-túladagolása esetén, radioaktív sugárzás, vagy veszélyes anyag kiáramlása miatt;
- az állampolgárok életében jelentős fennakadás, emberi élet(ek)et veszélyeztető esemény történt (tűz, földrengés, árvíz, viharkár, épületomlás, gázszivárgás, szélsőséges meteorológiai helyzet);
- valamilyen bűncselekmény szemtanúja, sértettje (például: emberölés, fegyveres rablás,lopás, garázdaság, verekedés);
- eltűnt vagy öngyilkos szándékú személy megtalálásához kér segítséget, ismeretlen kisgyermek megtalálásáról, kánikulában zárt gépkocsiban hagyott kisgyermekről vagy állatról, rendkívüli időjárási viszonyoknál hajléktalan személy közterületen alvásáról van információja;
- a közlekedési jelzések megrongálódását, működésképtelenségét vagy egyéb vészhelyzeteket (például: gyerekek köveket dobálnak az autóútra), közlekedési akadályokat (például: közút veszélyes szennyeződése), közüzemi zavarokat (például: leszakadt veszélyes, szikrázó villanyvezeték,
- úttestre kidőlt fa, ami a közlekedést akadályozza) észlel a bejelentő;
A hívásfogadó bejelentkezését követően a következőket mondja el:
Még ha felfokozott érzelmi állapotban is van, egy esemény bejelentésekor próbáljon nyugodt maradni és a problémát tisztán, világosan, a hívásfogadó kérdéseire válaszolva megfogalmazni:
Mi történt? Mikor történt? Hol történt? Kivel történt? Hogyan történt?
Ahhoz, hogy a hívásfogadó segíteni tudjon Önnek a következő információkra lesz szükség:
- Az Ön neve és visszahívható telefonszáma
- Az esemény lehető legpontosabb helyszínének meghatározása
Város, utca, házszám, emelet, ajtó, vagy közlekedési baleset esetén a pontos útszám, km szelvény, útirány, amennyiben pontosan nem tudja a helyszínt, körülírással próbálja meghatározni. - Az esemény rövid, lényegre törő pontos leírása, elmagyarázása
Milyen bűncselekmény, vagy veszélyhelyzet áll fenn? Vannak-e sérültek? Ha igen, milyen mértékű a sérülés? Ki a sérült?
Például: közúti közlekedési baleset esetén: hány autó ütközött össze, van-e sérült, ha igen milyen mértékű a sérülése (súlyos vagy kevésbé súlyos), van-e beszorult személy a gépjárműben, ha igen ki tudják-e szabadítani, vagy segítségre lesz szükség, fogalmi akadályt képez(nek)-e a jármű(vek), folyik-e valami a gépjárműből.
Betörés esetén: mikor történhetett (napokkal vagy órákkal korábban, esetleg még folyamatban van); látja-e még a betörőt, ha igen személyleírást tud-e adni róla, tudja-e követni, illetve követi-e.
Mikor NE hívja a 112-t!!!
- Ne hívja, ha általános, tudakozó jellegű kérdése van (például: ügyfélszolgálatok hatáskörébe tartozó ügyek, általános és különleges tudakozók által megadható elérhetőségek, egyéb információk);
- Ne hívja forgalmi információk, időjárás-jelentés, vagy egyéb általános tájékoztatással kapcsolatosan (például: kisebb műszaki meghibásodások, csőrepedés; kisebb áramkimaradások);
- Ne hívja, ha szemmel láthatóan nincs vészhelyzet és nem igényel sürgős beavatkozást az eset (például: kidőlt fa, ami nem képez közúti akadályt, nem veszélyeztet emberi életet, egészséget);
- Ne hívja, ha unatkozik, szórakozni vagy beszélgetni szeretne.
Az indokolatlan hívások túlterhelik a rendszert, ezzel veszélyeztetve olyan emberek életét, vagyontárgyait, akik valóban segítségre szorulnak.
Aki az egységes európai segélyhívó számot, illetve a nemzeti segélyhívó számot annak rendeltetésétől eltérő célból, szándékosan felhív, szabálysértést követ el. A szabálysértés elkövetőjével szemben 5000 forinttól 150 000 forintig terjedő pénzbírság, illetve közérdekű munka büntetés kiszabására kerülhet sor.
NÉHÁNY PERC IS SZÁMÍT! NE TERHELJE A RENDSZERT FELESLEGESEN!
Ön is kerülhet olyan helyzetbe, amikor a készenléti szervek gyors reagálásán múlhat az élete.
Bács-Kiskun Megyei Rendőr-Főkapitányság Bűnmegelőzési Osztály Kecskemét
6000 Kecskemét, Batthyány u. 14., Postacím: 6001 Kecskemét, Pf.:302 Tel:76/513-300/30-27, BM: 33/30-27, Fax: 76/513-300/30-98 BM 33/30-98, Mobil:: +3620/560-5146
e-mail: elbir [kukac] bacs [pont] police [pont] hu web: http://www.police.hu/hirek-es-informaciok/bunmegelozes